Zwanger en last van je onderrug of bekken?

September 18, 2018

 

 Zwanger en last van je onderrug of bekken?

 

Ben je zwanger en heb je klachten rondom je onderrug of de (achterkant van) je bekken? Dan ben je zeker niet alleen! Onderrug- en bekkenklachten in de zwangerschap zijn veelvoorkomend - maar liefst 72 procent* van de zwangere vrouwen heeft hier last van. De kans is dus tamelijk groot dat je hier als zwangere vrouw last van krijgt. Wat kun je daartegen doen? 

 

Beweging is belangrijk

 

Het is allereerst belangrijk om te blijven bewegen tijdens je zwangerschap - dat kan betekenen dat je gaat wandelen, maar bijvoorbeeld ook yoga of krachttraining kunnen klachtverminderend zijn. Er is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er niet specifiek één activiteit is die het beste is voor het verlichten van onderrugklachten, maar dat sporten in het algemeen helpt. Het is dus belangrijk naar je lichaam te luisteren en te kijken welke activiteiten je het beste pijnvrij kan doen. 

 

Mobiliseren van de (onder)rug

 

Veel zwangere vrouwen vinden verlichting door het mobiliseren van de (onder)rug. Hier kan een fysiotherapeut zeker bij helpen, maar je kunt zelf ook bepaalde oefeningen uitvoeren om te kijken of die helpen met je klachten. Je kunt bijvoorbeeld op handen en knieën je rug steeds hol-bol te maken (ook wel bekend als de cat-cow stretch), of liggend op je rug (op een matje of op een bankje met een kleine incline) wervel voor wervel je heupen te liften totdat je in een glute bridge-positie bent, en dan weer wervel voor wervel terug te rollen - zogeheten spine curls. 

Ook kan het helpen om bepaalde omliggende spiergroepen los te maken door foamrolling, stretching of eventueel massage, al dan niet door een fysiotherapeut. Denk bijvoorbeeld aan het losmaken van spieren aan de voorkant van je heupen met een zogeheten hip flexor stretch. 

 

Hulp nodig?

 

Kortom, als je last hebt van je onderrug en/of je bekken tijdens de zwangerschap: geen nood! Er zijn zeker mogelijkheden om je klachten te verminderen. Kom je er zelf niet uit? Onze professionals helpen jou graag! Kijk voor meer informatie op onze website.

 

 

 

*Bron: Mogren, I. & A. Pohjanen (2005). Low back pain and pelvic pain during pregnancy: prevalence and risk factors. Spine, 30 (8), pp. 983-991

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Waarom heel graag willen afvallen juist een vloek is

September 20, 2018

1/4
Please reload

Recente berichten

February 5, 2018

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

© 2019-2020 I AM WOMAN