Waarom heel graag willen afvallen juist een vloek is


Werkt het concept ''dieten''?

Je kent het vast wel, je begint aan een dieet met goede moed. ''Even kijken wat ik wel en niet mag eten'', is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt als je begint met een dieet. Als je niet oneindig veel calorieën kunt eten zul je namelijk nee moeten zeggen tegen dingen. Het zelfde geldt voor voeding, het ene product is nou eenmaal gezonder dan het ander dus je zult bepaalde dingen moeten laten staan. Maar werkt dat wel?

Het brein van de hond

Mijn honden hebben al aardig wat mensentaal opgepikt. De bekende woorden als ''zit'' en ''blijf'' zijn ze niet vreemd. Ze zullen hier dan ook op reageren omdat ze inmiddels weten wat het woord inhoudt. Wanneer ik tegen mijn hond het woord ''koekje'' zeg, staan ze gelijk allemaal voor mijn neus in afwachting van iets lekkers. Zelfs als ik tegen ze zou zeggen: ''nee dit is geen koekje voor jou'' zullen ze op het woord ''koekje'' reageren en dus als nog voor mijn neus staan. Koekje word in hun hoofd nou eenmaal geassocieerd met dat lekkers wat ze normaal van mij krijgen.

Hoe bewustzijn en onderbewustzijn zich onderscheid

Mijn honden laten hier iets zien dat ook geldt voor het onderbewustzijn van mensen: het volstrekte onbegrip voor ontkenning. Het menselijk onderbewustzijn werkt, net als het hondenbrein, volgens rudimentaire beginselen. Het onderbewustzijn werkt dus op basis van associaties en daarom ook veel grover: koekje = lekker. Hierdoor ontstaan soms verkeerde associaties. Het onderbewustzijn werkt dus heel anders dan het bewustzijn, dit werkt namelijk sequentieel. Volgens als-dan-regels: als het regent, dan word ik nat. Je bewustzijn werkt dus in een directe opeenvolging en denkt dus verder dan de rudimentaire beginselen.

Denk niet aan een roze olifant

Die simpele, associatieve werking brengt met zich mee dat ontkenningen niet goed behapbaar zijn: een concept kan alleen maar wel of niet geactiveerd worden. Als je zegt ''geen koekje'' dan is ''koekje'', en daarmee het geassocieerde vooruitzicht op ''lekker'', al getriggered. Als je tegen iemand zegt: ''Ik bedoel het niet boos, maar...'' dan is ''boos'' al geactiveerd waardoor het hele verhaal daarna al op een bepaalde manier zal worden geïnterpreteerd. Simpel gezegd leg ik het altijd zo uit aan mensen: ''Denk niet aan een roze olifant''. Ik weet zeker dat iedereen die dit leest nu denkt aan die roze olifant!

Hoe liever jij af wil vallen hoe meer je zal willen eten

Helaas geldt dit dus ook voor eten en drinken. Als je, zoals de meeste diëten dat aangeven, bepaalde dingen niet mag eten omdat het ongezond is of omdat je anders te veel calorieën tot je neemt leg je daar juist de nadruk op. Als jij na het avond eten de calorieën die je zou moeten eten om af te vallen al allemaal hebt gebruikt en je dus niet meer mag eten is eigenlijk het enige wat je tegen jezelf zegt: ik mag niet meer eten. Je zegt dus eigenlijk continu ''eten'' tegen jezelf en dus ''lekker''. Het is iets wat je niet meer uit je hoofd krijgt omdat je zo graag af wilt vallen en er dus zeker van wilt zijn dat je echt NIET meer gaat eten dan mag.

Eigenlijk werkt het dus zo: hoe liever je af wilt vallen, hoe meer je er mee bezig bent. Als je heel erg bezig bent met afvallen ben je dus eigenlijk heel erg bezig met hoe je niet veel moet eten. Dat betekent dus dat, als jouw onderbewustzijn alleen maar denkt in rudimentaire beginselen en het ''nee'' of ''niet'' dus niet zal herkennen, je uiteindelijk alleen maar heel erg bezig bent met hoe graag je wilt ETEN.

Maar hoe dan wel?

We weten nu dat ''nee'' en ''niet'' zeggen tegen eten je juist alleen maar doet denken aan eten. Ook weten we dat ondanks dat calorieën in een dieet waarschijnlijk gebruikt worden als leidraad, het daarom eigenlijk een beperkende factor is. Dat betekent dus dat je een positieve benadering tot eten moet gaan zoeken. Ik kijk daarom juist graag naar wat je wél wil eten in plaats van wat je niet zou mogen eten.

Maak een lijst van producten voor jezelf waarvan je weet dat deze goed voor je zijn. Kijk bijvoorbeeld naar bonen, heel veel verschillende groentes en volkoren producten. Je kunt dan elke dag proberen om zo veel mogelijk verschillende combinaties te maken van de producten die je graag wilt eten. Maak het leuk voor jezelf, een uitdaging hoe je zo veel mogelijk nutriënten in een maaltijd krijgt. Zelfs als je een keer uit de bocht schiet en toch die patatjes eet (of daar gewoon zin in hebt), kijk dan naar hoe je de maaltijd toch nog zo nutrient rijk mogelijk kunt maken. Door er bijvoorbeeld nog een salade naast te eten.

Have fun with it! Mocht je er nou hulp bij nodig hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen zodat we samen jouw lifestyle een positieve boost kunnen geven en de body en mind connectie kunnen herstellen.

Bronnen:

* Strack, F. & Deutsch, R. (2004). Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review, 8, 220-247.

* A. El-Alayli e.a.: "I don't mean to sound arrogant, but . . ." the effects of using disclaimers on person perception. Personality & Social Psychological Bulletin, Jan. 2008.

* Sarah Gagestein, Denk niet aan een roze olifant.

#eten #voeding #dieet #afvalle #diëtenwerktniet #neekenthetbreinniet #positiveeating #segjategeneten #sayyestofood

Uitgelichte berichten